Szczególnie Polecamy

Archangielsk - Wyspy Sołowieckie - Kanał Bałtycko Białomorski - Onega - Ładoga - Sankt_Petersburg

Cena: 6000 PLN

Termin rejsu: 2018-08-02 - 2018-08-23

Sankt Petersburg - Liepaja - Gdańsk

Cena: 1800 PLN

Termin rejsu: 2018-08-23 - 2018-09-03

Najbliższe Rejsy

Kanał Białomorski i największe jeziora Europy

Archangielsk - Sankt_Petersburg

Cena: 6000 PLN

Termin rejsu: 2018-08-02 - 2018-08-23

Perły Północy

Sankt - Gdańsk

Cena: 1800 PLN

Termin rejsu: 2018-08-23 - 2018-09-03

XII Sekstantowe Andrzejki

Gdynia - Gdynia

Cena: 950 PLN

Termin rejsu: 2018-11-29 - 2018-12-02

Najbliższe Szkolenia

_NO_TRAINING

Jacht

STS Kruzenshtern

Kruzenshtern został zbudowany w 1926 w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermunde dla Ferdynanda Laeisza. Początkowo żeglował pod nazwą Padua jako żaglowiec towarowy, używany często do przewożenia materiałów budowlanych do Chile i Ameryki Południowej, wracający do Europy zaś z saletrą. Transportował również ziarno do Australii.
Dziewicza podróż z Hamburga do Talcahuano, Chile trwała 87 dni. W latach 1933-1934 ustanawiał rekordowo krótki przelot na trasie Hamburg - Port Lincoln w Południowej Australii, który trwał zaledwie 67 dni. Przed II Wojną Światową pokonał 15 długich przelotów na trasie Chile – Australia.
W 1938-1939 ustanowił najszybszy przelot między Hamburgiem przez Chile do Australii i z powrotem do Hamburga. Rejs trwał 8 miesięcy i 23 dni prowadzony był pod dowództwem kapitana Richarda Wendt. Wyczyn ten stanowi rekord świata dla żaglowców, który nigdy nie został pobity.

12 stycznia 1946 roku żaglowiec został przekazany ZSRR jako odszkodowanie wojenne, został włączony do Floty Bałtyckiej Radzieckiej Marynarki Wojennej, otrzymał nazwę Kruzenshtern od nazwiska Ivana Kruzenshterna, który był dowódcą pierwszej wyprawy dookoła świata w latach 1803-1806 na statkach "Nadieżda" i "Newa".
Do 1961 roku żaglowiec był zacumowany w porcie Kronsztad, w którym przeszedł gruntowny remont, podczas którego zamontowano silnik. Remont miał dostosować jednostkę do pełnienia służby badawczej dla Departamentu Hydrograficznego Marynarki Wojennej ZSRR.
W latach 1961-1965 prowadził badania na Morzu Śródziemnym, Oceanie Atlantyckim i Karaibach, szkoląc również kadetów Marynarki Wojennej. W 1965 roku został przekazany do Ministerstwa Rybołówstwa ZSRR w Rydze, pełniąc funkcję statku szkoleniowego dla przyszłych oficerów.

W latach 1968-1972 żaglowiec przeszedł gruntowną modernizację, podczas której zamontowano silnik, który pełni służbę po dziś dzień. Przemalowano również kadłub na czarno z białym poniomym pasem, na którym domalowano czarne prostokąty, które stwarzają iluzję obecności dział.

W 1981 roku Kruzenshtern został przeniesiony do estońskiego przemysłu rybołówstwa w Tallinie, a w 1991 roku został przyłączony do floty Akademii Rybołówstwa, a Kaliningrad stał się portem macierzystym żaglowca.
Aktualnie Kruzenshtern bierze udział w licznych międzynarodowych regatach. W latach 1995-1996 żaglowiec wyruszył w wyprawę dookoła świata, w ślad rejsu swojego imiennika. W 2005-2006 do wyprawy zataczającej pętlę wokół globu doszło ponownie, dla uczczenia 200. rocznicy rejsu Ivana Kruzenhsterna.

Aktualnie żaglowiec odbywa bardzo liczne podróże zarówno z kadetami oraz turystami. Bardzo często Kruzenshtern gości regatach międzynarodowych, dostojnie pręzentując się podczas parady najpiękniejszych żaglowców świata.
Ciekawostką jest fakt, że żaglowiec użyty został podczas kręcenia trzech niemieckich filmów - Die Meuterei auf der Elsinore (1935); Herz geht vor Anker (1940) i Große Freiheit Nr. 7 (1944), jak również wielu filmów rosyjskich i radzieckich.

Wróć